Ligula Hospitality Group tecknar hyresavtal om 7 hotell i Tyskland

Fastighets AB Balder (publ) förvärvar en mindre tysk hotellportfölj och Ligula köper samtidigt operatörsbolagen av nuvarande operatörer. I samband med detta tecknas nya långa hyresavtal mellan Balder och Ligula. Upplägget är snarlikt det som parterna genomförde i Köpenhamn under 2017.

Hotellen är belägna i städer som Berlin, Leipzig, Erfurt, Gelsenkirchen samt två mindre orter i norra Tyskland. Balder tillträder fastigheterna omgående medan rörelserna kommer att tillträdas succesivt under 2018.

Förvärvet i Tyskland omfattar totalt 842 rum och lyfter Ligula’s totala rumsinnehav till nästan 5 500 rum tillsammans med övriga avtal tecknade under 2018.

Hotellen, som idag drivs under olika varumärken, kommer i huvudsak samlas under varumärket Good Morning Hotels genom det nybildade dotterbolaget Ligula Germany GmbH. I portföljen ingår även ett resorthotell som kommer att drivas under varumärket Collection by Ligula.

”Jag är mycket glad att vi lyckats få till ett avstamp på den starka tyska hotellmarknaden”, säger Uwe Löffler och fortsätter; under de senaste 5-6 åren är det Limited Service-marknaden som vuxit starkast i Tyskland och det skall bli intressant att etablera vårt Good Morning Hotels-koncept på den marknaden.

”Att etablera sig på den tyska fastighetsmarknaden genom långa hyresavtal tillsammans med en välrenommerad hyresgäst känns mycket positivt”, säger Erik Selin VD på Fastighets AB Balder (publ).”Ligula har sedan tidigare flera hotell där man är hyresgäst till Balder och med vårt goda samarbete kändes en gemensam satsning på en ny marknad helt rätt”, säger Uwe Löffler vidare.

Göteborg den 12 juni 2018
Ligula Hospitality Group AB

Kontaktpersoner:
För Ligula: Uwe Löffler VD +46 708 11 4972
För Balder: Marcus Hansson + 46 31 10 95 94

Ligula Hospitality Group AB med säte i Göteborg omsatte 2017 ca 825 Mkr och har runt 900 anställda. Ligula har idag över 30 hotell med närmare 3 900 rum, och drivs under varumärkena Profilhotels, Motel L, Good Morning Hotels, Park Inn by Rezidor samt Collection by Ligula. På Ligula.se finns mer information om bolaget.

Ligula Hospitality Group | Cornell University
2022-04-25
Ligula Hospitality Group | Cornell University
Ligula Hospitality Group investerar i ett gemensamt certifikat för högre chefer och samtliga hotelldirektörer. Utbildningen är framtagen tillsammans med Cornell University, School of Hotel Administration och genomförs digitalt i deras regi.
2022-02-08
INFORMATION OM SÄKERHETSRUTINER GÄLLANDE COVID
2021-12-30
INFORMATION OM SÄKERHETSRUTINER GÄLLANDE COVID
Med tanke på rådande omvärldssituation p g a spridningen av Coronaviruset och utifrån våra medarbetare och gästers intresse och säkerhet så har vi här sammanfattat hur Ligula Hospitality Group agerar för att fortsätta sköta och hantera vår dagliga hotelldrift i de länder vi verkar i, d v s Sverige, Danmark och Tyskland.
Ligula Hospitality Group utökar sitt hotellbestånd
2021-03-08
Ligula Hospitality Group utökar sitt hotellbestånd
I dessa svåra tider för branschen med pandemi och medföljande restriktioner som slagit hårt mot näringen så växer Ligula Hospitality Group med fler hotell.