Ligula Hospitality Group tecknar hyresavtal om 7 hotell i Tyskland

Fastighets AB Balder (publ) förvärvar en mindre tysk hotellportfölj och Ligula köper samtidigt operatörsbolagen av nuvarande operatörer. I samband med detta tecknas nya långa hyresavtal mellan Balder och Ligula. Upplägget är snarlikt det som parterna genomförde i Köpenhamn under 2017.

Hotellen är belägna i städer som Berlin, Leipzig, Erfurt, Gelsenkirchen samt två mindre orter i norra Tyskland. Balder tillträder fastigheterna omgående medan rörelserna kommer att tillträdas succesivt under 2018.

Förvärvet i Tyskland omfattar totalt 842 rum och lyfter Ligula’s totala rumsinnehav till nästan 5 500 rum tillsammans med övriga avtal tecknade under 2018.

Hotellen, som idag drivs under olika varumärken, kommer i huvudsak samlas under varumärket Good Morning Hotels genom det nybildade dotterbolaget Ligula Germany GmbH. I portföljen ingår även ett resorthotell som kommer att drivas under varumärket Collection by Ligula.

”Jag är mycket glad att vi lyckats få till ett avstamp på den starka tyska hotellmarknaden”, säger Uwe Löffler och fortsätter; under de senaste 5-6 åren är det Limited Service-marknaden som vuxit starkast i Tyskland och det skall bli intressant att etablera vårt Good Morning Hotels-koncept på den marknaden.

”Att etablera sig på den tyska fastighetsmarknaden genom långa hyresavtal tillsammans med en välrenommerad hyresgäst känns mycket positivt”, säger Erik Selin VD på Fastighets AB Balder (publ).”Ligula har sedan tidigare flera hotell där man är hyresgäst till Balder och med vårt goda samarbete kändes en gemensam satsning på en ny marknad helt rätt”, säger Uwe Löffler vidare.

Göteborg den 12 juni 2018
Ligula Hospitality Group AB

Kontaktpersoner:
För Ligula: Uwe Löffler VD +46 708 11 4972
För Balder: Marcus Hansson + 46 31 10 95 94

Ligula Hospitality Group AB med säte i Göteborg omsatte 2017 ca 825 Mkr och har runt 900 anställda. Ligula har idag över 30 hotell med närmare 3 900 rum, och drivs under varumärkena Profilhotels, Motel L, Good Morning Hotels, Park Inn by Rezidor samt Collection by Ligula. På Ligula.se finns mer information om bolaget.

Ytterligare tre Good Morning Hotels i Tyskland
2018-10-22
Ytterligare tre Good Morning Hotels i Tyskland
Den 1 november 2018 expanderar det svenska moderbolaget Ligula Hospitality Group AB med ytterligare tre hotell i Tyskland.