Ligula växer med två hotell i Köpenhamn.

Ligula har tillsammans med Balder(publ) ingått hyresavtal avseende de hotellfastigheter som Balder idag annonserat att de förvärvat med följande hotell; Copenhagen Plaza, Richmond Hotel, Mercur Hotel och Star Hotel. Alla hotell belägna i Köpenhamn.

Ligula är idag operatör på de två förstnämnda och tar från 4 juli över driften av samtliga fyra. Med Balder tecknas nya långa hyresavtal och parterna är överens om en investeringsplan för att lyfta hotellen mot dagens krav på moderna hotell. Affären innebär att Ligula nu har 475 rum, fördelat på dessa fyra hotell, i Köpenhamn.

“Vi är glada över att förvärva dessa fyra fastigheter och även nöjda med att Ligula tar över driften av Mercur och Star och driver dessa tillsammans med de två man redan har hyresavtal på”, säger Marcus Hansson CFO på Balder.

“En fantastisk affär för oss som nu får ett starkt fäste i en så expansiv och intressant stad som Köpenhamn med dessa fyra hotellpärlor”, säger Uwe Löffler VD och CEO för Ligula Hospitality Group. “Med Balder har vi fått en professionell fastighetsägare med kunskaper i hotelldrift, vilket underlättar framtida diskussioner markant. Vi är också överens om ett investeringsprogram som kommer att lyfta alla fyra hotellen till gagn för våra gäster”, säger Uwe Löffler fortsatt.

“Vi kommer nu att ännu bättre svara upp mot den efterfrågan vi haft i Köpenhamn och också kunna erbjuda fler alternativ för gästen som vill bo i centrala Köpenhamn”, säger Christer Lundberg Country Manager Danmark. “Detta kommer också att få en mycket positiv effekt på vår möjlighet att kunna erbjuda rätt produkt till rätt pris. Även fantastiskt roligt att kunna hålla ihop dessa fyra hotell som har en lång gemensam historia”, fortsätter Christer Lundberg.

Ligulas förvärv av dessa två rörelser ligger i linje med koncernens expansionsplaner. Ligula har fortsatta förvärvsplaner för Köpenhamnsområdet tillsammans med övriga huvudstäder i Norden och Skandinavien. Utöver dessa städer fortsätter Ligula att i första hand titta på och analysera större städer i Europa samt andra intressanta hubar i världen.

Kontaktpersoner:

Uwe Löffler, VD och CEO +46 708 11 49 72 • Mike Kelderer, Commercial Director + 46 728 53 07 55 • Christer Lundberg, Country Manager Denmark, +45 22 60 23 19 • Marcus Hansson, CFO Balder (publ) +46 31 10 95 94.

Ligula Hospitality Group | Cornell University
2022-04-25
Ligula Hospitality Group | Cornell University
Ligula Hospitality Group investerar i ett gemensamt certifikat för högre chefer och samtliga hotelldirektörer. Utbildningen är framtagen tillsammans med Cornell University, School of Hotel Administration och genomförs digitalt i deras regi.
2022-02-08
INFORMATION OM SÄKERHETSRUTINER GÄLLANDE COVID
2021-12-30
INFORMATION OM SÄKERHETSRUTINER GÄLLANDE COVID
Med tanke på rådande omvärldssituation p g a spridningen av Coronaviruset och utifrån våra medarbetare och gästers intresse och säkerhet så har vi här sammanfattat hur Ligula Hospitality Group agerar för att fortsätta sköta och hantera vår dagliga hotelldrift i de länder vi verkar i, d v s Sverige, Danmark och Tyskland.
Ligula Hospitality Group utökar sitt hotellbestånd
2021-03-08
Ligula Hospitality Group utökar sitt hotellbestånd
I dessa svåra tider för branschen med pandemi och medföljande restriktioner som slagit hårt mot näringen så växer Ligula Hospitality Group med fler hotell.