Helen Persson, ny HR & Sustainability Manager på Ligula Hospitality Group

Helen Persson är från och med i höstas ny HR & Sustainability Manager för Ligula Hospitality Group. I denna breda och centrala roll ansvarar Helen för såväl Ligulas hållbarhetsarbete, employer branding och andra viktiga HR- och lönerelaterade frågor.

Vi ställde några frågor till Helen:

Vem är du?
– Jag är en ganska energisk person som gillar utmaningar. Att förvalta är inte min grej; jag vill förbättra och utveckla allt jag tar mig för.

Vilken roll har HR på Ligula Hospitality Group och vad ser du som ditt viktigaste uppdrag som HR-chef?
– Jag ser att HR har en viktig roll för att skapa tydlighet och därmed trygghet för verksamheten när det gäller HR-processer. Den främsta utmaningen handlar väl, som för så många andra, om att hantera kompetensförsörjningsfrågan och att utifrån det kunna skapa struktur och styrning i Employer Branding-arbetet.

Vad har du för ambitioner det kommande året/åren?
– Jag har en ambition att få på plats en tydlig Employer Branding-strategi och jobba med att förädla och kommunicera det fina som vi har. Sedan för egen del vill jag också ta ett bra grepp om hållbarhetsarbetet. Vi är ju miljödiplomerade, vilket är en bra grund, men det finns mer för oss att göra och att det finns mycket klokskap att fånga upp och ta till vara ute i våra verksamheter. Vi kommer aldrig kunna göra allt, men ambitionen anser jag bör vara att vi alltid kan bli bättre.

Om du fick välja vem du vill, i hela världen, vem skulle du då vilja äta hotellfrukost med?
– Oj, det är svårt att välja… Det finns så många människor jag är nyfiken på. Men jag slår på stort och väljer Barack Obama. Han verkar ha humor och vara vänlig, så det blir nog en trevlig frukost och jag skulle kunna lära mig en hel del om politisk diplomati, personlig utveckling och att hantera motgångar. Det är tur att hotellfrukostar kan sträcka sig över många timmar, för det är inga små ämnen jag skulle vilja beröra märker jag!

Varmt välkommen till oss!

Ligula Hospitality Group är moderbolag i en privatägd koncern i stark tillväxt som äger, förvaltar och utvecklar varumärken och koncept inom hotell- och restaurangnäringen. Vi driver idag 34 hotell på 16 orter i Sverige, sex hotell i Tyskland och fem hotell i Danmark (Köpenhamn), totalt 45 hotell. Hotellverksamheten bedrivs under varumärkena Collection by Ligula, ProfilHotels by Ligula, Apartments by Ligula, Motel L by Ligula och Good Morning Hotels by Ligula. Genom franchiseavtal med Radisson Hotels driver Ligula även fem Radisson Hotels. Läs mer på www.ligula.se

2023-12-15
Andréas Johansson, ny General Manager ProfilHotels President, Norrköping
2023-06-27
Andréas Johansson, ny General Manager ProfilHotels President, Norrköping
Andréas Johansson är fr o m i våras ny General Manager för Ligula Hospitality Groups ProfilHotels President i Norrköping. Hotellet, som är beläget i centrala Norrköping, har en naturlig plats på hotellmarknaden i staden där färgstark design och teknik fått samverka för att skapa en modern och trivsam miljö.
2022-12-06
Annelie Persson, ny General Manager ProfilHotels Aveny, Umeå
Annelie som nu axlat rollen som General Manager har bott en hel del utomlands där hon också drivit hotell. Hon har många års erfarenhet från resenäringen bland annat från regional turismutveckling, SRF (Svenska resebranschföreningen) och från resebyråverksamhet.
2022-11-14
Nathalie Ufer Weichl, ny General Manager ProfilHotels Riddargatan, Stockholm
Nathalie Ufer Weichl är sedan augusti ny General Manager för ProfilHotels Riddargatan i Stockholm. ProfilHotels Riddargatan är med sina 78 rum en liten hotellpärla i centrala Stockholm som Ligula drivit i 20 år.
2022-11-11
Niclas Norman, ny General Manager för ProfilHotels Savoy, Jönköping
Niclas Norman är fr o m sommaren 2022 ny General Manager för Ligula Hospitality Groups ProfilHotels Savoy i Jönköping.